Dag 9|Dag10 Wel verdiend weekend.

21 juli 2019 - Korçë, Albanië

Zaterdag 20 juli zijn wij een dagje uitgeweest naar Noord-Macedonië. Wij zijn samen met Marleen en haar moeder die op dit moment in Albanië is naar St Naum geweest. Bij aankomst hebben wij eerst een bakje koffie gedronken, om hierna met een bootje langs de schone bronnen van het meer van Ohrid/ Pogradec te varen. De bronnen zijn uniek doordat het water vanuit een hoger gelegen meer (Prespa) via de rotsen/ bodem weer naar boven komt in het watertje wat leid naar het grote meer. Aan het einde van dit water was een kleine oud kathedraaltje die net gerestaureerd was. Dit mochten we snel bekijken, want de baas van de bestuurder(roeier) van de boot keek naar zijn tijd dat hij er over deed. Dus vol gas roeind weer terug. Want moterbootjes zijn verboden omdat het meer voor 99 % schoondrink water is, wat goed is voor de lokale bewoners. Hierna het klooster bekeken en genoten van het uitzicht over het grote meer. Daarna zijn wij naar het strand gegaan achter het klooster. Hier hebben wij heerlijk gezwommen en genoten van de zon. Na het bekijken van de toeristische winkels zijn wij weer huiswaarts gegaan. Thuis even opgefrist en toen mochten wij genieten van een heerlijke bbq geregeld door Dirk en Atty het Nederlandse zendelings-echtpaar dat in Korçe woont.

Zondag 21 juli zijn wij om 5 uur!!! Opgestaan om vanaf half 6 te beginnen aan de wandeling naar het kruis. Met iets meer dan 1,5 uur waren wij boven. Al genietend van het uitzicht hebben wij ontbeten en onze dagelijkse bijbel studie gedaan. Na de foto sessies en bekijken van het uitzicht zijn wij weer teruggelopen. De ene helft via de weg en de andere helft via de bergrug waar wij ook  naar boven zijn gelopen. Weer terug thuis allemaal even gedouchd en naar de kerk gegaan. Hier werden wij als Ommen heel erg bedankt voor alle jaren. (zie filmpje, dat wij gaan proberen te plaatsen) Tijdens de dienst werden 3 vrouwen gedoopt, mooi om te zien dat de kerk groeit en mensen tot geloof komen. Na de dienst hebben wij heerlijke soep, een worstje en een toetje gegeten. Na de afwas ons opgefrist om naar de kerk in Vloçisht te gaan, het dorpje waar wij werken. Wij hadden begrepen dat hier om half 3 een dienst was(dus wij waren er om 2:15). Daar aangekomen was er niemand, maar wij kennen Albanezen ondertussen, dus wij hebben even gewacht. Rond 10 voor 3 kwamen er eindelijk mensen. Half 3 zou normaal de kerk wel open gaan inderdaad, maar de dienst begint om 15 uur. Dus rond 15:15 begon de dienst. Als gasten mochten wij het openings gebed doen. Wij zongen voor ons vele bekende liedjes en kregen een Albaneese overdenking over psalm 119 hoofdstuk 1. Hierna weer verder gezongen. Thuis nogmaals pannekoeken gegeten en een wel verdiende avond niets doen.

Morgen gaan wij weer aan de slag bij de kerk in Vloçisht.

Të fala (groetjes)

1. Diny:
    23 juli 2019
    Wat mooi om te volgen wat jullie allemaal beleven.